11 April 2010

Cykloguerilla Manifest

Už máme toho dosť! Kašleme na primátora, ktorý nepovažuje cyklistov za plnohodnotných občanov. Kašleme na Magistrát a mestské časti, ktoré sú neaktívne v značení nových vnútromestských cyklotrás. Iniciatíva je na našej strane. Mesto nám nedokázalo za 20 rokov odovzdať funkčný systém cyklotrás, preto ich budeme značiť sami. Koniec ignorancie cyklodopravy v meste, chceme sa bezpečne prepravovať mestom.

Kto sme?

Sme ľudia, ktorí chcú odľahčiť preplnené cesty a preto používame na prepravu prevažne bicykel. Neodmietame auto dopravu, avšak samostatne ju nepovažujeme za udržateľnú – o tom sa nakoniec každý deň presviedčajú vodiči stojaci v zápchach. Bicykel považujeme za ideálny dopravný prostriedok do mesta - je rýchly (rýchlosť od dverí k dverám - door-to-door), obojživelný (môže používať cesty a tam kde je to nebezpečné aj chodníky) a ekologický.

Čo chceme?

Chceme vnútromestské cyklotrasy, ktoré budú služiť na bezpečnú dopravu bicyklom. Mestské cyklotrasy nie sú tie rekreačné (napr. hrádza), ktorými sa Magistrát rád zvykne vychvaľovať – tie slúžia cez víkendy športovcom a turistom, nie však dennej doprave do práce či len tak do kaviarne. Ani tie amputované pahýle idúce odnikiaľ nikam (napr. Trenčianska) nie sú cyklocesty, sú to len chabé pokusy Magistrátu odčiarknuť si nejakú aktivitu.

Čo robíme?

Ukazujeme mestu, že značiť cyklotrasy je jednoduché – stačí k tomu sprej, šablóna a trochu sedliackeho rozumu (ten na Magistráte za 20 rokov nenašli).

Kontakt?

cykloguerilla@gmail.com

The Cykloguerilla Manifesto is also available in English.

19 comments:

  1. A este chceme cyklotrasu cez tunel!

    ReplyDelete
  2. To nie je konštruktívny podnet, cyklotrasa môže ísť po nábreží popri Dunaji a splní rovnaký účel. Tunel je určený pre električky.

    ReplyDelete
  3. perfektne ,,,strasne vam fandim, mal som podobny zamer uz vela rokov dozadu,,a a gueráá idete dalej. V barcelone malo mesto napr tender na city info navigacny system striekanim formou grafity a šablon je to rychle,cool,prehladne,,,a suportovalo to mesto )
    berco

    ReplyDelete
  4. Ďakujeme za podporu. Aj ty sa k nám môžeš pridať a označiť niektorú cestu. Už čoskoro poskytneme návod, ako si vyrobiť šablónu - zvládne to každý a do hodiny (bicykel je komplikovanejší, v prípade jednoduchších výrezov je to ešte rýchlejšie).

    ReplyDelete
  5. Super napad, drzim palec! len neviem ako vam ten "vandalizmus" prejde pri vsadepritomnych kamerach

    ReplyDelete
  6. Na znacenie cyklotras existuje norma, tak ak chcete nieco riesit, drzte sa normy, lebo budete mat problem s uradmi...

    ReplyDelete
  7. My už máme problém s úradmi - v tom, že 20 rokov ignorujú cyklodopravu. V Bratislave neexistuje jediný cykloprechod, nehovoriac o semafóroch pre cyklistov!

    Naša norma je norma občianskej aktivity, byrokrati majú normu legalizácie čiernych stavieb, ktoré (narozdiel od nami značených trás), problémom pre Bratislavu sú.

    ReplyDelete
  8. Aky vyznam ma sprejovat po zemi "cyklotrasy"? Ved predsa rovnako dobre mozete tadial jazdit na bicykli aj bez nasprejovanych znaciek.

    Cyklotrasy su fajn, ale ako to vidim ja, jediny vysledok vaseho snazenia bude spinavy asfalt. Takto to nepojde...

    ReplyDelete
  9. Značenie má pomôcť ľuďom, ktorí nemusia poznať bezpečné trasy - snažíme sa vyberať cesty, ktoré su široké, pomalšie, nechodí po nich veľa áut.

    ReplyDelete
  10. Velmi vas podporujem, rovnako aj vsetci moji znami, ktori jazdime na bicykloch. Len co poskytnete sablonu viem o par cestach, ktore pojdeme oznackovat. Ked mi veduci dopravy na magistrate, nejaky Mikus, povie, ze cyklotrasy ho nezaujimaju, tak potom vazne uz nezostava nic ine, aby si tie cyklotrasy vyznacili ludia, ktorych to zaujima. 30. aprila na Namesti slobody.

    ReplyDelete
  11. Ahojte,

    už čoskoro chystáme návod, ako pripraviť šablónu - zatiaľ máme iba jednu a bola náročnejšia, ako sme predpokladali. Rozmýšľame nad zjednodušením do jedneho tvaru, aby sa tam nemuseli pracne dávať malé výrezy.

    Použili sme šablónu odtiaľto:
    http://www.trafficsign.us/bikesign.html
    Bicykel tento:
    R3-17 - Bike Lane
    Šípka táto:
    M7-2 - Straight Arrow Auxiliary (Bicycle)

    Šípka je jeden tvar - vyrezáva sa ľahko. Bicykel je náročný, pretože sa musia nejako uchytiť "medzi-priestory", ktoré dávajú tvar kolesám a pod.

    Porozmýšľame a napíšeme návod na prípravu šablón.

    ReplyDelete
  12. Prechod pre cyklistov v Bratislave máme, dokonca aj so svetelnou signalizáciou pre cyklistov, na križovatke Tomášikova - Ružinovská.
    Ale to je samozrejme kvapka v mori.

    ReplyDelete
  13. Ďakujeme za informáciu, nevedeli sme o tomto prechode. Je tam už dlho?

    ReplyDelete
  14. Myslim ze cykloprechod je aj pod Novym mostom - cez cestu a elektrickovu trat. Resp. je tam taky "oddeleny usek" pre chodcov a bicykle - usti tam aj cyklotrasa z nabrezia smerom od Karlovej vsi.

    ReplyDelete
  15. skvela iniciativa, mesto na cyklistov uplne kasle, takze len tak dalej. je mozne vas nejako podporit alebo pridat ruku k dielu aj inak ako tu na fore?

    ReplyDelete
  16. mato: Napíš nám na mail cykloguerilla@gmail.com a dohodneme sa, ako môžeš pomôcť.

    ReplyDelete
  17. Pri novom moste je naozaj oddelený pás pre cyklistov, nie som si istý, či aj značený. Semafóry však chýbajú, takže sa to nedá považovať za plnohodnotný prechod.

    ReplyDelete
  18. Na priechode pri Novom moste je značenie dosť čudné, stredná časť (cez električkovú trať) je naozaj značená niečím, čo pripomína vodorovné značenie priechodu pre cyklistov (akurát v bielej farbe), na svetelnej signalizácii však chýba značka bicykla. Podobne chýba aj zvislá dopravná značka.

    Cyklopriechod na Ružinovskej je už pomerne dlho (od otvorenia tejto trasy).

    Okrem toho sú ešte (minimálne) dva priechody pre cyklistov na cyklotrase po severnej strane Einsteinovej (pri pumpe OMV pri Auparku).

    ReplyDelete
  19. znacene trasy su super napad, ale mozno by bolo fajn pri tych znackach aj nejako naznacit, kam sa clovek tou trasou dostane (teda ak vobec netusi, akym smerom ide :)

    ReplyDelete

Prosím, komentujte iba ak máte čím prispieť k téme.